Dízel, benzin, elektromos

Alapvetően három motor típus közül választhatunk autóvásárláskor, melyek működésükben és használatukban eltérnek.

Ki erre esküszik, ki arra, de azt bátran kijelenthetjük, hogy mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya.

Vegyük most végig, hogy mik a motortípusok főbb jellemzői, milyen a működésük, és kiknek ajánlott a kiválasztása. 


A Dízel motor

Rudolf Diesel alkotta meg az első dízelmotort, majd szabadalmaztatta 1893-ban.
Működése sokban hasonlít az Otto motorhoz, az alapelv az injektor által a motortérbe fecskendezett, gázolaj, mely a hengerekbe szívott, majd sűrített levegővel elkeveredve begyullad. Fontos előnye, hogy öngyulladással, gyújtóforrás nélkül üzemel, ebből adódóan vált elterjedté, majd a 20. század mások felében került igazán a közutakra.
Nagy előnyei a korábbi időkben sokkal látványosabbak voltak. 
Alacsony fogyasztása, az ezzel párosuló alacsony gázolaj árakkal vonzó indokot szolgáltatott a megvásárlására, de ez mára már történelem.
Manapság a gázolaj már-már drágábban elérhető, mint alternatívája, a Benzin.
Pozitív oldala a dízelmotor választásnak, az utóbbi idők óriási fejlődésének ellenére is, ma már csak a valamivel kevesebb fogyasztás és az alacsony fordulatszámon is nagy nyomaték maradt.
Ellenérvet azonban bőven lehet sorolni, mint pl.: a régebbi dízel motorok esetében, hogy hideg időben nehezen indul, hangos, nagy a káros anyag kibocsájtás, míg az újabb típusúaknál, főleg a magas nyomású dízeleknél a kényesség és magas szervízelési költség a legnagyobb elrettentő erő. 
Ennek ellenére vannak kifejezetten hírhedt, elnyűhetetlen dízel motorok, és ezek nagy számban elterjedtek, főleg Közép- és Kelet-Európában.
A dízelmotorok választását azoknak ajánljuk, akik hosszabb távokon, főleg autópályán közlekednek, vagy nagy tömegű járművet használnak, a sportosabb vezetési stílust kedvelik.

A Benzin motor

A Benzin motor

Vagy más néven Otto motor 1876-ban került be a köztudatba, mint az első, belső égésű motor. 
Működési analógiája a beszívott levegő és porlasztott benzin hengerek segítségével történő sűrítésén, majd a gyújtógyertya által kiváltott elektromos szikra segítségével történő meggyújtásán alapszik.
A benzinmotor a legelterjedtebb formája a közúti járművek hajtásának.
A hengerek elhelyezkedésének függvényében több típust is megkülönböztethetünk:

A Soros a legelterjedtebb elrendezkedés, itt a hengerek egymáshoz képest párhuzamosan dolgoznak.
A Bokszer motor esetében szintén párhuzamosan, de egymásnak háttal dolgoznak a hengerek. Főbb forgalmazói, a motorkerékpár esetében a BMW, autóknál a Porsche és a Subaru. A V elrendezkedés inkább a nagyobb térfogatú motoroknál jellemző, míg a W motort 12 vagy 16 hengeres autókba építik leginkább, ez nem más, mint 2 V egymás mellet.
Ezen kívül kevésbé elterjedt, de létező elrendezés még a csillag és a Wankel.
Előnye a benzinmotornak, hogy gyorsan melegszik, nehéz túlpörgetni, így városi használatra kiváló választás. 
Egyes vélemények szerint egyszerűbb szervizezni, és olcsóbb a karbantartása, kevesebb vele a gond és olcsóbban elérhető, bár manapság már nem egyértelműek a vélemények e tekintetben.
Ezen kívül a pozitív oldalon említhető még a szolidabb káros anyag kibocsájtása, a dízel motorokéhoz képest.
Hátrányként elmondható róla, hogy kisebb a nyomatéka, így kevésbé pörgős motor, és valamivel többet is eszik, mint gázolaj üzemű testvére.
A benzinmotorok választását azoknak ajánljuk, akik főként városban közlekednek, vagy rövidebb távokat tesznek meg, és nem vágynak villámgyorsan elért, vételen sebességre.



Az elektromos motor

A 21. század vitathatatlan áttörése az elektromos motorok megjelenése a személyautókban.
Kezdetben a hibrid üzemű autók nyertek tért, ahol a villanymotor mellett még egy benzinmotor is helyet kapott, de ma már egyáltalán nem számít kuriózumnak egy teljes egészében elektromos hajtású gépjármű sem.
Az elektromos autó működése igen egyszerűnek mondható, hiszen egy akkumulátorról működő elektromos motor hajtja a szerkezetet.

Az elektromos motor
Ezt az akkumulátort pedig külső energiaforrásról tölthetjük, így nyerve energiát a közlekedéshez.
Már vannak prototípusok a napelemekkel felszerelt, elektromos modellekre is, de ezek elterjedésére kicsit várnunk kell.
Az elektromos autók vitatatlan előnye a környezetbarát használat, gyakorlatilag a teljesen elektromos működtetésnél semmilyen káros anyag kibocsájtásról nem beszélhetünk.
Emellett megemlíthetjük, hogy államilag igencsak támogatott ez a típusú járműválasztás, sem súlyadót, sem pedig parkolási díjat nem kell fizetniük a zöld rendszámos járművek tulajdonosainak.
Azért a negatív oldalon is említhetünk még pár dolgot.
Az elektromos autók még nem elég kiforrottak ahhoz, hogy ugyan azt a közlekedési élményt biztosítsák, mint elődeik.
Van még mit fejleszteni a teljesítményen, és a hatótávon is, és autótöltő pontot sem találunk olyan könnyen, mint benzinkutat, bár a helyzet az idő haladtával egyre csak javul.
Valamint számlájára írható még az elektromos autónak, hogy egy jó konstrukció jelenleg még igencsak drága a köznép számára.
Az elektromos motor választását egyelőre csak azoknak ajánljuk, akiknek nagyon fontos a környezettudatosság, és van tőkéjük beinvesztálni egy akár több tízmillió forintos elektromos üzemű járműbe.

autovasarlastippek.hu